Pojken på stegen
En roman som fullt ut står på barnens sida
Synnøve Søe ges ut i Sverige igen. Hon står även denna gång kompromisslöst på barnets sida. Romanen handlar om Peter som femåring och som vuxen.
Om boken
Peter är fem år och bor själv med sin mor. Hon är sedan länge sjukskriven och kräver mycket av sin son. Han gör ärenden, går och handlar. På dagis får han inte vara. När han ber om en godnattsaga läser hon högt om kändisar ur en veckotidning. Peters far kommer mycket sällan och hälsar på. Det gör istället socialtanten. Mor och far tillsammans, en dröm så fjärran. Hos grannfamiljen finns kärleken och omsorgen om varandra. Ofta klättrar Peter upp på en stege i växthuset och tittar in i deras lägenhet. Där umgås vuxna och barn vid middagsbordet, skrattar och stojar. Den glädjen har Peter med trädgårdsmästaren och grannpojken.
Hur går det senare för Peter? Han blir framgångsrik tv-producent och bor i en villa med fästmön. Men hur han än bär sig åt hinner smärtan från barndomen ikapp honom och vardag rämnar. I en tänkt framtid bjuder Peter in sin mor och far på middag. Dit bjuds också gäster från hans förflutna; bästa lekkamraten Björn, hans omtänksamma första fröken, kvinnan från socialtjänsten, hans pålitliga vän trädgårdsmästaren Hans Ole och …
Denna roman står kompromisslöst på barnets sida. Sveg och likgiltighet bryter ner relationer.
Recensioner
"Danskan Synnøve Søe gjorde succé med Färs (på svenska 1990), där hon bragte världen hårda bud hur det var att växa upp med förment frigjorda 40-talistföräldrar på 70-talet. Boken fick Astrid Lindgren att skriva till henne: 'nu vet du att du alltid har en mamma i Sverige!' ... Den (Pojken på stegen) är för jädra läskig i sitt ensidiga, osentimentala barnperspektiv ... Søe är skoningslös. 'Om det inte passar, är det bara att du flyttar', säger modern när femåringen påpekar att kylen är tom ... Søe är skoningslös även i stilen, enkel men eftektfull." Nina Lekander, Expressen
"Det är en välskriven, fint komponerad, sorglig bok om ett barns ensamhet och utsatthet i en vuxenvärld som sviker totalt på alla plan." Karin Engvén, Bibliotekstjänst
"Peters traumatiska barndom har givit honom sår som inte kan läkas ... Synnøve Søe berättar på ett realistiskt , lakoniskt och drastiskt sätt om Peters uppväxt. Det är rappt och energiskt och här saknas inte humor." Helsingsborgs Dagblad
"Danskan Synnøve Søe är som den där schyssta storasystern vi önskar att vi hade när andra var dumma. Hon ställer sig kompromisslöst på den utsattas sida. Stenhårt och effektfullt attackerar hon den svikande vuxenvärlden ... Det är med tårar i ögonen man läser om hur han ser grannbarnen firar födelsedag eller nattas med en saga ... Greppet med tidshoppen och flera parallella röster är effektivt. Romanen byter skepnad och växlar mellan realism och surrealism, men också mellan allvar och skruvad humor, språklig enkelhet och överdåd." Sara Schuldt, Folkbladet
"Det är en skildring som just i sin tragik blir till en briljant arkaisk berättelse som med ytterligt åtstramade rörelser i dramaturgin och en avstannade retorik i dialogen och med avskalad humor skildrar en sorglig barndoms känslomässiga inferno ... Peter säger till sin mor i en underligt vuxet anslag: 'Jag har alltid oroat mig för dig mamma.' Det finns en vekhet, en törst om mänsklighet i de orden som svider rakt ned i själen ... Det är en stark och gripande skildring." Benny Holmberg, Tidningen Kulturen
"Søe är en dansk celebritet allt sedan debutromanen 'Färs' ... Peters föräldrar befinner sig däremot på behörigt avstånd från den radikala eliten ... på alla sätt konsekvent i lojaliteten med det förbisedda barnet ... En psykologisk och sociologisk rysare är denna roman." Jan Karlsson, Bohuslänningen