Katharina Blums förlorade heder (pocket)
Från terrorismens 1970-tal i Europa
En klassiker, nobelpristagarens Heinrich Bölls mest lästa och filmatiserade roman, om ett offer i skuggan av terrorismen.
Om boken
När fest- och karnelvalsveckan börjar besöker den 27-åriga Katharina Blum en väninnas maskerad, dansar och förälskar sig i en okänd man. Fyra dagar senare ringer hon på hemma hos kriminalkommisarie Walter Moeding och berättar att hon, i sin egen lägenhet, skjutit ihjäl skandaljournalisten Werner Tötges. Den man som Katharina Blum förälskade sig i på festen, Ludwig Götten, är efterlyst för bankrån och polisen är på jakt efter honom och de andra rånarna. Därför hämtas Katharina Blum av tungt beväpnad polis dagen efter festen. Hon förnedras, anklagas för terrorism och polisen läcker till kvällspressen att hon medverkat i bankrånet. På löpsedlarna står det: ”Rånarbruden Katharina Blum vägrar vittna om herrbesök”. Sedan, fyra dagar efter festen, ringer hon på hemma hos kriminal...
Heinrich Böll skrev i vrede en pamflett och med ironin som vapen berättade han om de kränkningar som Katharina Blum utsattes för av polisen, pressen och det politiska etablissemanget. Boken har en viktig undertitel: ”Hur våld kan uppstå och vart det kan leda.”
Denna klassiker finns nu också i pocket. I nyöversättning av Karin Löfdahl.
Och med efterord av både Heinrich Böll och Per Svensson.
Recensioner
"Lindelöws bokförlag ger nu ut en ny översättning av Karin Löfdahl och den tål att läsas om ... De trakasserier, den skandalösa behandling som tidningen utsätter Katharina för skildrar Böll i en bitande satirisk ton ... Stickspår som handlar om en älskads lojalitet - om Katharinas val att av kärlek hjälpa en brottsling. Rätt eller fel? På den frågan svarar Heinrich Böll i Per Svenssons slutord att människan får leva i konflikten mellan rätt och orätt, mellan kärlek och lag." Krönika
"Bölls pamflett håller än", Monika Tunbäck-Hanson, Göteborgs-Posten
"Intressant att notera är att förlaget valt att låta en f.d. kvällstidningsredaktör skriva efterordet. Han balanserar mellan försvar av en sensationssugen kvällspress och kritik av tyska Bild-Zeitung, tidningen som står i centrum för Bölls berättelse." Thomas Nydahl, Btj