Sju nätter
Väcker debatt mellan vänstern och högern
29-åriga SIMON STRAUSS har med sin debutroman Sieben Nächte – SJU NÄTTER – fått stor uppmärksamhet hos de tyska kritikerna.
Om boken
Det är en generationsroman som på flera plan beskriver vår identitetssökande samtid och den i överflöd levande Merkel-generationen. Mannen, ynglingen, som har huvudrollen i berättelsen, får ett uppdrag av en främling han träffar – att begår de sju dödssynderna. Och han antar utmaningen. Det visar sig vara en roman om en arg ung man som förtvivlat, med känsla av otillräcklighet, uppsöker livets mest intensiva situationer.
SIMON STRAUSS skriver romantiskt – en pånyttfödd tysk romantik – om ett bättre liv där, känslor och erfarenheter bortom det rationella, det konventionella, också har ett värde. En dröm finns där också, om en utopi där förverkligandet inte är allt, utan den äkta känslan är större. SJU NÄTTER är en ny generationsroman.
ÖVERSÄTTNING: Linnéa Deurell
Recensioner
"Ett nyromantiskt manifest som går i polemik med den rationella, ängsliga och garderade nutidsmänniskan, och en appell för ett liv med större känslor, som sätter något på spel. Givetvis alldeles ljuvligt ungdomligt överspänt." // Julklappstips 2018 i Expressen, från Therese Bohman
"Är skrivna med lätt hand som ger texten ett flöde och en ungdomlig fräschör som trots allt hugger tag. Det rör sig om ett slags reflektionsprosa à la pappa Strauss (dock utan dennes språkliga komplexitet), som trots sina brister obestridligt lyckas teckna en ny generations känsla av andlig narkos och värdeförlust. Det är inte heller särskilt svårt att i sak sympatisera med berättarjagets allmänna kritik av vår samtids odrägliga ängslan, offermentalitet och brist på språkligt gehör. Den moderna Sturm-und-Drang-diktaren Simon Strauss lär även i framtiden låta tala om sig. // Martin Lagerholm - Svenska Dagbladet
"Antingen har till och med synden gått under i det postmoderna samhället. Eller så döljer det sig en Don Quijote bakom Simon Strauss lans. Det är denna dubbeltydighet som är ”Sju nätters” verkliga styrka." // Arvid Jurjaks - Sydsvenskan
"I en artikel skrev Strauss att han önskade sig mer strid i den kulturella och politiska debatten och blev kontaktad av en redaktör som ville ge ut en bok. Först tackade Strauss nej, eftersom han anser att journalistiska texter som blir böcker är ”fruktansvärda”. Men sedan såg han filmen ”Seven” och fick idén till en bok om de sju dödssynderna. I ”Sju nätter” antar berättarjaget en främlings utmaning om att vid sju tillfällen begå en dödssynd för att sedan skriva om den. Att det ämnet blir föremål för en politisk, snarare än en teologisk, debatt säger något om hur infekterat det kulturpolitiska läget är i Tyskland just nu. // Mats Almegård - Dagens Nyheter, februari 2019
PRESSRÖSTER I TYSKLAND: »Det är ett manifest för mer mod, mer patos, för sinnlighet, öppenhet, hänförelse, motstånd, för strid och tårar.« // Der SPIEGEL »En magisk, surrealistisk essä om mod.« // WELT am Sonntag »Texten är likt dess berättares mission: rentav hämningslös, utan skyddsnät och samtidigt dubbelbottnad.« // Rolling Stone »Strauss har nått stor framgång med detta litterära utrop. Han drar med oss med våldsam kraft i sitt språk.« // Berliner Zeitung »Så fort man har boken i händerna känner man att den är en sensation: den är liten och kompakt men sällsynt varmblodig, ett manifest: den går snabbt att läsa, men är svår att glömma.« // DIE ZEIT