Requiem över en förlorad son
Första boken på Lindelöws bokförlag
2019 ges Requiem över en förlorad son ut, första delen i en planerad trilogi av Kristian Lundberg.
Om boken
Här ett citat ur dikten Variation ett: " Ingen förstår annat än tystnaden / den är din, den är vår, den är hans / Det var en son, du såg honom precis lika tydligt / som jag ser dig, det var en son / det blev inte mer sagt än det ...
Denna nya diktsamling är djupt förankrade i författarens familjehistoria och i uppväxtorten Malmö, med dikttitlar som S:t Knuts torg, Industrigatan, Hantverkargatan, Mäster Daniels gata, Variation ett, De fem sångerna och En nerlagd barnkista.
Här ytterligare ett citat: ”... bli viktlöst som innanmätet på ett tomt godståg, du vet det där ljudet som uppstår när en urlastad tågvagn slamrar förbi nere på Malmö Ban, den här natten skall återberättas, den kommer göra sig påmind som ett kalenderblad undanstoppat mellan månadens andra namngivna dygn, du säger det finns en rand av ljus längs med nattens fäste, det blixtrar till, försvinner, återkommer, du säger att han går vid vår sida, nere i diket, han påminner dig om en herrelös hund vilse och rädd, nära och ändå alltid borta, ändå alltid borta, ingen kan bära honom hem, det finns ingenting som går att kalla hem” ur Värnhemstorget, introduktion
2019 tilldelas författaren Gustaf Fröding-sällskapets lyrikpris med den vackra motiveringen: ”Kristian Lundberg genomför musikaliskt och konkret en poetisk brottning med de stora existentiella frågorna om liv, död, kärlek och sökandet efter en hållfast mening genom en religiös tro. Genom Kristian Lundbergs författarskap löper också en tråd, eller snarare: ett kraftigt rep, som fångar in sociala orättvisor, ekonomisk exploatering och samhälleligt utanförskap. Gustaf Fröding-sällskapet vill genom sitt val fästa uppmärksamheten på ett betydande författarskap, såväl poetiskt som på prosa.”
Recensioner
"Eller med sina Malmöljus, de som bryter in genom fönstren i skuggiga lägenheter där någon sitter och skriver, febrigt och som i bön, för att överbrygga mörkren från barndomen, staden, den egna destruktiviteten. Ändå är det som om dessa dikter lyser starkare och mer skoningslöst än något annat jag läst av Lundberg ... Kristian Lundberg har skrivit en djupt berörande, ja, omskakande, dödsmässa." Hanna Nordenhök - Expressen, 10 maj 2019
"När texten stillnar igen befinner vi oss i ett Malmö där slummen är detsamma som dödsriket, där levande och döda går tillsammans på gatorna och där det är likgiltigt vilket rike de egentligen tillhör ... Den här färden genom det fasansfulla landet är något av det bästa Kristian Lundberg skrivit." Magnus Ringgren - Sydsvenskan, 25 april 2019
"I kontrasten mellan kärlek och förlust skriver han fram en historia som rymmer mer än vad antalet sidor i diktsamlingen har plats för. Det som hänt är oåterkalleligt, och nu går han runt bland resterna, som efter en eldsvåda." Jack Hilldén - Aftonbladet, 30 april 2019
"Med Jesus som vittne – både som de främsta av offer och medskyldig – skriver Lundberg i en förtvivlad ström av ord fram det mest fasansfulla ur en föräldraposition, detta att ett barn dör ... Platsen är Malmö, som alltid hos Kristian Lundberg där staden är som en egen, levande kropp. De delar av Malmö som sedan de byggdes hyste och alltjämt hyser de som inte räknas - de fattiga, flyktingarna. 'du kan inte lösgöra dig från området, det här täta buskaget, det bara tätnar motorvägens brus utanför staketet, de prostituerade från transitboendet intill bensinstationen, deras namnlösa spökbarn som det ibland går att skymta, barfota vid bensinpumparna' Kristian Lundberg skriver i rytmiska tirader av pulserande allvar. I associativa flöden där det ena öppnar upp det andra." Jenny Achenbrenner - Svenska Dagbladet, 24 april 2019
"Och sorgeprocessen är ingen process, utan ett rasande, icke-linjärt tillstånd av förtvivlan där barnet aldrig slutar dö. Ömsom vänder sig diktjaget inåt, ömsom till barnets mamma ... Det mässande tonfallet ger dikten karaktären av en bön: till Gud, men också till själva skrivandets bearbetande förmåga." Rebecka Kärde - Dagens Nyheter, 8 maj 2019