Astarte
En av de första modernistiska romanerna

Karin Boye, hennes första roman Astarte, är ett gott exempel på modernistisk skönlitteratur. Karin Boye var ofta en angelägen föregångare.
Om boken
I denna utökade utgåva av KARIN BOYE första roman Astarte har Boyekännaren JOHAN SVEDJEDAL skrivit ett förord: Den förgyllda fantasin. Här finns också brev som handlar om romanen, och dikter. Dessutom essän Dagdrömmeriet som livsåskådning där Karin Boye utvecklar sina tankar kring innehållet i boken.
ASTARTE är en roman i den svenska modernismen. Den rör sig snabbt i olika miljöer, en hög berättarpuls och har siktet inställt mot falsk avgudadyrkan och ytlighet. Astarte tar oss från reklamexperternas beslut till damekiperingen på Strandvägen, från veckotidningens redaktion till drömmen i biosalongen, från småstadens gator till storstadens folkvimmel.
Karin Boye berättar om klädernas ursprung i tweedens hemland Skottland, och barnarbetets sidenfabrik i Kina: ”Puh-li heter hon och sköljer kokongen. Hon är en av de hundrafemtio småflickorna i sidenfabriken, som alla sköljer kokonger. Det är barngöra. Vattnet, där bindeämnet ska lösas upp och silkestrådarna bli fria, är skållande hett, och förutom det att barn är billigare, så uthärdar också deras fingrar mer än vuxnas.”
I JOHAN SVEDJEDAL:s förord, Den förgyllda fantasin, delar han med sig av sina tankar: ”Mest känd har hon nog blivit för sin sista roman, den isande framtidsskildringen Kallocain. Där fanns en kritik mot totalitära samhällen som hängde samman med 1900-talets fasor och det kalla krigets världsbild. I samtidsromanen Astarte finns en annan slags samhällskritik, en som riktar sig mot konsumtionssamhället, medieindustrin och det vi numera kallar globalisering. Nittio år efter utgivningen är den fortfarande en mycket modern roman. Den har en rörlighet och skärpa som innebär en storvädring av romanens möjligheter.”
Recensioner
"Astarte blottlägger klasskillnader men också i hög grad könsskillnader. Kvinnors liv var utstakat och rörde sig i snäva cirklar, vilket illustreras av de skildrade kvinnorna Britt och Viola från två olika samhällsskikt. Författarens engagemang i Clarté lämnar tydliga avtryck och boken är förvånansvärt aktuell." Lena Condelius - Btj, mars 2021