Fabriksmänniskan x 2 (pocket)
två romaner i en pocket
En klassiker inom svensk arbetarlitteratur
Erik Johansson vårdar drömmen om en djupare mening i arbetslivet. När han debuterade med Fabriksmänniskan på sjuttiotalet blev det en succé.
Om boken
Snart skrev han en uppföljare, Bakom fabriksmurarna, och dessa två böcker ges för första gången ut tillsammans i en volym. Statarpojken Erik Johansson låter ett skimmer och en glöd falla in genom fabriksfönstret. Samtidigt möter läsaren ett tempoarbete som för med sig utbrändhet och mobbning.
På Folkteatern i Göteborg tog regissören Lennart Hjulström hand om fabriksberättelserna och skapade teatersagan Tok Alfred. Också den blev en succé, med spel på Dramaten och under teaterfestivalen i Sofia. Pjäsen Tok Alfred har en särskild avdelning i denna bok. Lennart Hjulström, regissör på Folkteatern, minns här i boken hur huvudpersonen värktes fram och till sist: ”Där är Tok Alfred! Med grå lagerrock, basker, välansad mustasch och hornbågade glasögon. I den masken ryms hela skalan från svartaste sorg till jublande glädje och galnaste gags. En Groucho Marx, en Chaplin från Folke Fridells vresiga enbusk-backar och Fridegårds blommande ängar. En fantastisk karaktär. Han ser ut som Erik Johansson!”
Göran Greider berättar i det nyskrivna förordet att: ”själv läste jag inte Fabriksmänniskan förrän vid mitten av nittiotalet, men den drabbade mig då med stor häftighet och på många olika sätt … Johansson skildrar det pris i själslig och kulturell utarmning som han menade att svenska arbetare fick betala för rekordårens standardhöjningar … I första hand är Johanssons böcker betydande litteratur. Också den dag inte en enda fabrik finns på planeten kommer hans texter att bevara sin frihet för den som kan se och höra och känna”.
Recensioner
Recensenten Torgny Lindgren skrev i Sydsvenska Dagbladet: ”Hans författarskap ter sig redan nu som ett av de originellaste och intressantaste i modern svensk arbetardiktning”.
”Det är en märklig debutbok”, tyckte Sven Lindqvist i Dagens Nyheter.
”Han har på några få år skapat sig en position som en av våra dagars stora proletärförfattare.” Crispin Ahlström i Göteborgs-Posten
”Mer utmanande än Erik Johansson skriver idag ingen svensk författare om arbetets söner och om det människovärde de har att fodra.” Tomas Forser i Aftonbladet
”(Johansson) för tankarna till utländska mästare eller varför inte till vår egen Jan Fridegård – naturligtvis med egen särprägel. Vilket fint nytillskott arbetarlitteraturen har fått.” Jan Fogelbäck i LO-tidningen
”Läs den här boken. Den är svår, vacker, otäck, förfärlig – och förhoppningsvis mycket farlig.” Bernt Rosengren i Aftonbladet
”En högt begåvad berättare som tycks född med distans till sig själv och sina uttrycksmedel.” Karl Erik Lagerlöf i Dagens Nyheter